1. Brukerperspektivet:
Brukeren (i dette tilfelle de ansatte) bør alltid være en prioritet. I stedet for å tenke hvordan man kan øke effektiviteten i bedriften bør en spørre seg selv «hvordan kan vi sørge for at de ansatte vil trives på jobb?». Inkluder de ansatte i prosessen, og sørg for at menneskene som faktisk skal jobbe i lokalene blir hørt. Det vil kanskje ikke være mulig å gjennomføre alles ønsker, men det er i det minste viktig å ta de med i betraktningen. En brukersentrert løsning vil på sikt føre til fornøyde, effektive brukere!
2. Inspirerende miljøer:
De fleste av oss har trolig jobbet på steder som hadde hatt godt av en oppgradering. En lite funksjonell kaffesone, sliten sofa, eller dårlig belysning kan alle være forstyrrende elementer i en ellers hektisk arbeidshverdag. Fra en ansatts perspektiv kan inspirerende og velholdte lokaler føre til at man føler seg mer inspirert og verdsatt av arbeidsgiveren. Sett i lys av den foregående pandemien kunne vi alle dratt fordeler av å komme oss ut av hjemmekontoret – og hva vil vel være bedre enn å komme til en oppgradert, funksjonell og inspirerende arbeidsplass full av likesinnede?
3. Relasjonsbygging:
Å bygge relasjoner med kollegaer har vist å ha stor innvirkning på den enkeltes trivsel på arbeidsplassen. Et solid forhold med kollegene dine vil på sikt skape gode samarbeid, og resultater deretter. Gode relasjoner bygges gjennom gode samspill, men dersom vi ikke planlegger for disse samspillene vil vi heller ikke kunne forvente å få gode relasjoner i retur. Sørg for å gi plass til soner der relasjonsbygging er hovedaktiviteten. Ved å visuelt signalisere soner for kaffepauser, «smalltalks», eller uformelle møter gir man rom for arbeidstakerne til å bygge relasjoner med hverandre!
4. Egentid og komfortsoner:
Selv om soner for relasjonsbygging er avgjørende for å sikre gode relasjoner blant de ansatte, er det vel så viktig å planlegge for mer intime og personlige soner. Enkelte ansatte vil trives i hektiske omgivelser, mens andre vil hente energi fra egentid i mer lukkede soner. Selv om vi applauderer arbeidsplasser med rom for sosiale soner hvor man kan stifte nye bekjentskaper må vi ikke glemme at vi er drevet av mangfold, og at det å kunne tilby ulike soner til alle typer mennesker er avgjørende for å sikre fornøyde arbeidstakere.
5. Fleksibilitet:
Selv om Covid-19 gjorde det mulig å jobbe hjemme fra både kjøkkenbenk og sofa, tror vi de fleste vil ønske å komme tilbake til normale rutiner. Samtidig er det viktig å være klar over hvilke endringer hjemmekontoret har hatt i de ansattes arbeidsdag. Som resultat av å ha jobbet hjemme over en så lang periode har vi definitivt blitt mer fleksible når det gjelder egen arbeidssituasjon. Hjemmekontoret gjorde det enkelt mulig å forflytte seg fra
en arbeidsstasjon til en annen; kanskje du holdt et Teams møte fra spisebordet og i det neste øyeblikket skrev mailer fra sofaen? Behovet for skiftende miljøer viser hvor viktig det er å planlegge kontorlokalet for fleksibilitet. Mindre arbeidsstasjoner med ulike sittemuligheter, stillerom med plass for én, eller «free-seating» vil alle være med på å dekke dette behovet. Med andre ord; et hav av muligheter er aldri en dårlig løsning!