BUD meny

BUD

En leken stol til møterommet eller spiseplassen og din nye bestevenn! Oppdag alle BUD varianter her:
Senso meny

Senso

En multi-modulær sofa og et av våre bestselgende produkter gjennom tidene. Hvordan ser ditt neste Senso oppsett ut?
Jobb sammen

Jobb sammen

Møteplasser påvirker organisasjonskulturen. Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med arbeidsplassutforming her:
Spis sammen

Spis sammen

Spiseplassen er organisasjonens viktigste kulturbygger. Vi gir deg våre beste tips for å skape en hyggelig spiseplass her:
Reform

Fora ReForm

En bærekraftig tilnærming til vår designarv: nytt liv til designklassikere.
Vår historie

Vår historie

Helt siden 1929 har vi laget norske kvalitetsmøbler på Ørsta i Sunnmøre. Lær mer om vår designarv og hvordan vi har forvaltet den i snart 100 år!
Jobb sammen

5 tips til bygging av nye kontorlokaler

«Kontorlokalet reflekterer hvordan vi jobber». Eller – det vil i det minste være med på å reflektere hvordan vi ønsker at medarbeiderne våre skal jobbe i dem. Fra arbeidsstasjoner til sosiale soner; hver minste detalj i kontorlokalet vil være med å fortelle noe om bedriften din. Hvordan vi bryr oss om de ansatte er synlig gjennom miljøet vi omgir oss med hver dag, og bør derfor vektlegges når du skal bygge et nytt kontorlokale.

Skrevet av Iselin 03.08.2022

Å bygge et nytt kontorlokale kan være krevende. Omgjøringer, endringer i arbeidssituasjoner og nye miljøer er omfattende prosesser, og vil potensielt sett kunne være med å påvirke hele organisasjonen. Det er allikevel viktig å understreke at nye omgivelser og andre endringer på arbeidsplassen for de fleste
vil oppleves som en positiv ting. Kanskje endringene vil være med på å øke effektiviteten blant de ansatte? Eller kanskje nye grupperinger vil føre til at nye bekjentskaper stiftes, og dermed være med på å øke trivselen blant de ansatte? Vi har samlet våre 5 beste tips for når du skal bygge nytt kontorlokale:
Fjell konferansestol med sjokoladefarget understell og armlen fra Fora Form LR
V2 Fora Form Finansparken 0631

1. Brukerperspektivet:

Brukeren (i dette tilfelle de ansatte) bør alltid være en prioritet. I stedet for å tenke hvordan man kan øke effektiviteten i bedriften bør en spørre seg selv «hvordan kan vi sørge for at de ansatte vil trives på jobb?». Inkluder de ansatte i prosessen, og sørg for at menneskene som faktisk skal jobbe i lokalene blir hørt. Det vil kanskje ikke være mulig å gjennomføre alles ønsker, men det er i det minste viktig å ta de med i betraktningen. En brukersentrert løsning vil på sikt føre til fornøyde, effektive brukere!

Fjell stoler med 4er kryss sammen med Kvart bord og Note hylle fra Fora Form LR

2. Inspirerende miljøer:

De fleste av oss har trolig jobbet på steder som hadde hatt godt av en oppgradering. En lite funksjonell kaffesone, sliten sofa, eller dårlig belysning kan alle være forstyrrende elementer i en ellers hektisk arbeidshverdag. Fra en ansatts perspektiv kan inspirerende og velholdte lokaler føre til at man føler seg mer inspirert og verdsatt av arbeidsgiveren. Sett i lys av den foregående pandemien kunne vi alle dratt fordeler av å komme oss ut av hjemmekontoret – og hva vil vel være bedre enn å komme til en oppgradert, funksjonell og inspirerende arbeidsplass full av likesinnede?

"En brukersentrert løsning vil på sikt føre til fornøyde, effektive brukere!"

Int Otis Bilde 2 010 20220713 low

3. Relasjonsbygging:

Å bygge relasjoner med kollegaer har vist å ha stor innvirkning på den enkeltes trivsel på arbeidsplassen. Et solid forhold med kollegene dine vil på sikt skape gode samarbeid, og resultater deretter. Gode relasjoner bygges gjennom gode samspill, men dersom vi ikke planlegger for disse samspillene vil vi heller ikke kunne forvente å få gode relasjoner i retur. Sørg for å gi plass til soner der relasjonsbygging er hovedaktiviteten. Ved å visuelt signalisere soner for kaffepauser, «smalltalks», eller uformelle møter gir man rom for arbeidstakerne til å bygge relasjoner med hverandre!

Skjermbilde 2022 07 26 kl 15 07 24

4. Egentid og komfortsoner:

Selv om soner for relasjonsbygging er avgjørende for å sikre gode relasjoner blant de ansatte, er det vel så viktig å planlegge for mer intime og personlige soner. Enkelte ansatte vil trives i hektiske omgivelser, mens andre vil hente energi fra egentid i mer lukkede soner. Selv om vi applauderer arbeidsplasser med rom for sosiale soner hvor man kan stifte nye bekjentskaper må vi ikke glemme at vi er drevet av mangfold, og at det å kunne tilby ulike soner til alle typer mennesker er avgjørende for å sikre fornøyde arbeidstakere.

"Ved å visuelt signalisere soner for kaffepauser, «smalltalks», eller uformelle møter gir man rom for arbeidstakerne til å bygge relasjoner med hverandre!"

5. Fleksibilitet:


Selv om Covid-19 gjorde det mulig å jobbe hjemme fra både kjøkkenbenk og sofa, tror vi de fleste vil ønske å komme tilbake til normale rutiner. Samtidig er det viktig å være klar over hvilke endringer hjemmekontoret har hatt i de ansattes arbeidsdag. Som resultat av å ha jobbet hjemme over en så lang periode har vi definitivt blitt mer fleksible når det gjelder egen arbeidssituasjon. Hjemmekontoret gjorde det enkelt mulig å forflytte seg fra




en arbeidsstasjon til en annen; kanskje du holdt et Teams møte fra spisebordet og i det neste øyeblikket skrev mailer fra sofaen? Behovet for skiftende miljøer viser hvor viktig det er å planlegge kontorlokalet for fleksibilitet. Mindre arbeidsstasjoner med ulike sittemuligheter, stillerom med plass for én, eller «free-seating» vil alle være med på å dekke dette behovet. Med andre ord; et hav av muligheter er aldri en dårlig løsning!

Dwell Tind S bord pg Colonnade bord i et konferanse og pauserom