Hvordan lage gode innendørsopplevelser?
I en verden som stadig utvikler seg, har kontorets rolle og funksjon endret seg drastisk, spesielt i kjølvannet av den globale koronapandemien. På bakgrunn av dette har Fora Form utført en omfattende undersøkelse som belyser den skiftende dynamikken rundt kontorlandskapet. Denne studien tar sikte på å utforske hva mennesker verdsetter mest med kontoret, og hva som kan være avgjørende for å trekke dem tilbake til arbeidsplassen etter pandemiens turbulente år.
Fora Form er dedikert til å sette søkelyset på betydningen av å tilpasse kontorlokalene til de ansattes behov. Vår overbevisning er at trivsel på arbeidsplassen er nøkkelen til å oppnå optimal produktivitet og kreativitet. Ved å tilrettelegge kontoret etter de ansattes ønsker og behov, kan bedrifter og arbeidsgivere skape en mer attraktiv arbeidsplass. Dette er ikke bare et grep for å beholde talenter, men også en metode for å opprettholde en bærekraftig kultur og stimulere innovasjon internt.
56% vurderer å være sammen med kolleger som den viktigste årsaken til deres trivsel på jobben
Undersøkelsen viser at det å være sammen med kolleger er den viktigste faktoren for ansattes trivsel. Spesielt er et godt forhold til leder og kolleger blant det mest verdifulle for de ansatte, og hele 64% av respondentene mener dette er svært viktig for dem. Dette gjelder spesielt høyt utdannede ansatte og personer i aldersgruppen 25-34 år.
Men, etter pandemien foretrekker mange å jobbe hjemmefra, og 6 av 10 velger å holde seg hjemme minst en dag i uken. Dette gir fleksibilitet, men utfordrer samarbeid og følelsen av å tilhøre en arbeidsplass. Å møte kolleger for samarbeid og sosialisering anses like viktig som de praktiske grunnene til å velge kontoret, og dette er en nøkkelfaktor for å komme tilbake til kontoret.
Nesten 40% vurderer en estetisk tiltalende og hyggelig arbeidsatmosfære som nødvendig for deres trivsel på jobben.
Undersøkelsen viser at en hyggelig arbeidsatmosfære er den andre viktigste faktoren for ansattes trivsel. Hele 35% av respondentene oppgir at en positiv arbeidsatmosfære gjør det mer gledelig å komme på jobb, og det bidrar også til å øke stoltheten over arbeidet (21%) og gir inspirasjon til å være mer produktiv (20%).
Men, selv om en hyggelig arbeidsatmosfære er høyt verdsatt blant ansatte, indikerer undersøkelsen at mange arbeidsgivere har unnlatt å gjøre nødvendige tiltak for å forbedre trivsel og samarbeid etter Covid-19 pandemien. Hele 55% av arbeidsgiverne har ikke foretatt endringer på kontorene, til tross for de påviste fordelene.
3/10 i Norge sier at deres arbeidsplass har flere nivåer og en klar hierarkisk struktur. Dette er svært positivt sett mot UK hvor hele 6/10 sier at arbeidsplassen er preget av en hierarkisk struktur.
Undersøkelsen avdekker en klar forskjell i kontorkultur mellom Norge og Storbritannia. I Norge rapporterer 3 av 10 ansatte at deres arbeidsplass har flere nivåer og en tydelig hierarkisk struktur, mens i Storbritannia er tallet høyere, med 6 av 10 som opplever en lignende hierarkisk struktur. At færre opplever arbeidsplassen i Norge som hierarkisk, er svært positivt ettersom dette legger grunnlaget for et godt arbeidsforhold.
Tillit på arbeidsplassen har en betydelig innvirkning på ansattes samarbeid og deres evne til å jobbe sammen mot felles forretningsmål. Forskning viser at når ansatte har tillit til sine arbeidsgivere, øker energinivået i arbeidet, det er færre sykedager, og produktiviteten stiger. Høyt betrodde arbeidsplasser nyter derfor godt av høyere produktivitet, økt arbeidsmotivasjon og færre fraværsdager blant de ansatte.
DNA Partners
Region:
Storbritannia, Irland

Alice Breed
Salg A&D/KAM
Region:
Rogaland, Bergen, Trondheim

Mona Engelsen
Country Manager Danmark

Anders Scharling
Area Sales Manager
Region:
Stockholm Norr, Mälardalen

Paula Olausson
Regionsjef
Region:
Eksport, Maritim/offshore, HoReCa, Møre og Romsdal

Stine Kahrs
Regionsjef
Region:
Innlandet, Vestfold/Telemark, Oslo, Østfold, Troms

Yvonne Haugen
Regionssjef
Region:
Oslo, Akershus, Sørlandet

Pernille Bøhn Kristiansen
Jonathan Widbom
Region:
Finland, Estonia

Jonathan Widbom
DINGSDESIGN
Region:
The Netherlands, Luxembourg, Belgium

Thijs Dings