Mange av problemstillingene er ikke nye. Diskusjon rundt grad av samhandling på kontoret har pågått lenge. Vakuumet er viktig å være bevisst, både for arbeidsgiver, arbeidstaker og for oss som bidrar til å designe møteplasser. Kulturen og tilliten som skapes i de sosiale sonene i bedriften blir kanskje nå mer viktig enn noen gang. Kompetanseoverføringen og kulturbygging skjer nemlig i kaffesonen mellom avdelinger, ikke på nødvendigvis på Teams.
Hva er kontorets "nye" funksjon?
I 2016 hadde Google observert, som mange andre, at noen team jobbet bedre sammen og presterte bedre. Med sin store, mangfoldige organisasjon og enorm tilgang til metadata om hvem som jobbet sammen og hvordan, hadde de virkelig anledning til å finne ut hva som gjør at et team lykkes.
Psykologisk trygghet er kimen til suksess for virksomheter. Design kan bidra til å skape sonene der kunnskapsoverføring skjer...
De kalte prosjektet «Aristoteles» etter den greske filosofen, hvis metode var å stille spørsmål. De undersøkte om like barn leker best, om ulike barn leker mest, om mange smarte folk sammen fungerte bedre enn en miks av folk med ulike evner. De koblet sammen menn, kvinner, livssyn, kulturer, etnisk bakgrunn – ja, alle tenkelige indikatorer og overvåket resultatene.
Google fant én ting som fører teamet til suksess
De smarte folkene lyktes ikke sammen, en miks hjalp heller ikke, mangfold, kun kvinner, bare menn, kun amerikanere eller unge og gamle samme lyktes heller ikke. Det var ingen rød tråd eller et mønster som gikk igjen. Eller?
Det Google fant ut var at det var én eneste ting som gjorde et team suksessfullt. Én ting som spilte en rolle, en viktigere rolle enn alle de andre. Og det er «psykologisk trygghet». Å føle seg sikker og trygg, kunne stole på de andre i teamet, si hva man mener, stille spørsmål, gi feedback og komme med forslag – uten fare for represalier eller bli latterliggjort – er det alle de suksessfulle teamene hadde til felles. Alt annet var irrelevant.
Hva som er viktig for å prestere?
Professor Amy Edmonton ved Harvard University er forsker og har gang på gang vist at psykologisk trygghet er avgjørende for å prestere, både som team og som individ. Hun nevner tre perspektiv som skal til for å tilrettelegge for psykologisk trygghet: for det første at oppgaven som skal utføres er en kilde til læring og utvikling, for det andre at ledere og de andre i teamet må tørre å være åpne, kunne vise egne svakheter – og til sist at man må være nysgjerrig på hverandre.